Wegens het rotslechte weer heeft Mechelen besloten Mechelen Beach Pride, gepland voor vandaag, te annuleren. Onze excuses.
1/ Zondag 6 augustus van 16 uur tot 19 uur. Mechelen Beach Pride, een organisatie van het stadsbestuur in samenwerking met HLWM. Wat? Erg laagdrempelig beachvolleyballen, kubben, frisbee, padellen, cocktails, strandbar, zon, zand, ligstoelen, muziek, dansen… Het volledige programma vinden jullie hier. https://www.mechelen.be/mechelen-beach-pride
2/ Vrijdag 8 tot en met zondag 10 september: Ardennenweekend voor 30 mensen. Wie wil kan tot maandag 11 september blijven. https://berismenilgardens.be Met sauna, jacuzzi en zwembad. Prijs: 180 euro tot zondag (niet-leden 200 euro) en 200 euro tot maandag (niet-leden 220 euro). Inschrijven: stort het correcte bedrag op het rekeningnummer van HLWM: BE40 0018 7411 4263 met vermelding ‘Ardennenweekend’ en ’tot zondag of tot maandag’. We kijken zelf wel na of je lid bent of niet. Wacht niet te lang, want 27 van de 30 plaatsen zijn de deur uit.
3/ Oktober. Prep/hiv. Met getuigenis van JVG en een expert.
4/ Vrijdag 27 oktober vanaf 21 uur. Halloween in de Babbelkroeg.
5/ Woensdag 1 november (Allerheiligen): pannenkoekenfestijn in de Babbelkroeg (gelijkvloers) vanaf 14 uur.
6/ November. Toneelstuk of film in het kader van het Holebifilmfestival (kan in Mechelen zijn, of in Leuven).
7/ Zondag 3 december. De vervolging van homo’s door de nazi’s. Met gids. Kazerne Dossin. Namiddag.
8/ Vrijdag 22 december vanaf 21 uur in de Babbelkroeg. Kerstfeestje met glühwein en jenever…
We hopen dat er iets naar jouw liking tussenzit.
*******
Dit is voorbij.
1/ Maandag 1 mei, feest van de Arbeid, een ingekorte Gouden Carolus-fietsroute van 35 km rond Mechelen. We spreken om 14 uur af op het Rik De Saedeleerplein, het plein tussen de nieuwe parking aan het Keerdok en de fietsbrug naar het Van der Valk-hotel. VOORBIJ.
2/ Zaterdag 13 mei: Eurovisiesongfestival in de Bab op behoorlijk groot scherm. Gelijkvloers. Vanaf 20.30 uur. Met chips en hapjes. En een kleine prijs voor wie de winnaar correct heeft voorspeld, of er het dichtst in de buurt van komt. VOORBIJ.
3/ Zondag 18 juni: paintball. Zie http://www.paintballmechelen.be. We hebben minimaal acht mensen nodig. Dat zou geen probleem mogen zijn. We zijn ooit met 17 mensen gaan paintballen. Wil je mee, stuur dan een mail naar info@hlwm.be. Prijs voor basic: 25 euro (drie uur schieten en 100 kogels). Honderd extra kogels kosten 8 euro extra. VOORBIJ.
4/ Zaterdag 8 juli: kajakken. We trekken naar de binnenstad van Gent. In duokajakken verkennen we van 14 uur tot 18 uur de stad vanop het water. Wil je mee, schrijf dan asap 15 euro per persoon over op het rekeningnummer van HLWM met als mededeling ‘kajak’. VOORBIJ.

We zitten sinds twee weken weer buiten, voor de Babbelkroeg. Op de Grote Markt dus. En dat wordt gesmaakt. De eerste vrijdagavond in openlucht trok 25 m/v. En of het goed was. Nieuwkomers zijn verbaasd over de openheid van HLWM, over hoe makkelijk ze in de groep worden opgenomen.

We waren met 25 voor de live-uitzending van Eurovisie op groot scherm op de gelijkvloerse verdieping van de Babbelkroeg. Behoorlijk wat nieuw volk ook. Eentje had zelfs de moeite gedaan om op onze Gustaph te lijken.
Bjorn VV en Jonathan DM namen de organisatie voor hun rekening. Kaasblokjes, chips, popcorn, drank… Onze stemming, net als die voor de deelnemende landen, liep volledig digitaal. We kregen twee vragen voorgeschoteld. Eén: wie wint het liedjesfestival. Gewoon om te zien hoe de Babbelkroeg zou stemmen. De Bab stemde Zweden. Twee: geef je persoonlijke top drie.
Naar jaarlijkse gewoonte laat ik eerder mijn hart, oren en ogen spreken, dan de logica van het festival. Ik had gemikt op Cyprus, Italië en Israël. Niet echt slecht, maar Zweden stond niet in mijn top drie. Dus, geen schijn van kans.
Yente M zat er boenk op. Zweden, Finland en Israël. En, in de juiste volgorde. Straf, heel straf. Ik denk niet dat iemand van HLWM ooit zo’n goede glazen bol heeft gehad. Yente, die na middernacht ook nog eens 31 werd, won de boekenbon. ‘Ik heb wel wel hulp gekregen van het vriendje – een Eurovisiefanaat – die thuiszit’, vertrouwde Yente me nadien toe.
Zonder meer een geslaagde avond die in 2024 ongetwijfeld een vervolg zal krijgen.

Het Feest van de Arbeid rustig nietsdoen? Niet echt voor 17 HLWM’ers die op 1 mei, de eerste mooie, zonnig dag van het jaar, een fietstocht van zowat 35 kilometer deden rond Mechelen.
Daarbij kwam er zelfs een veerboot aan te pas. Die van Boom naar Klein-Willebroek over de Rupel. Even een paar gestolen minuten genieten van de zachtjes kabbelende boot.
Hieronder vinden jullie een paar foto’s.




Wist je hoe de L vooraan het letterwoord lgbtq+ is beland? Ik in elk geval niet. Het heeft alles te maken met de aidscrisis in de jaren tachtig en negentig. De homo’s hadden toen andere katten te geselen dan op de barricaden te staan voor gelijke rechten. Ze waren druk bezig de aidscrisis (proberen) overleven, vaak zelfs letterlijk.
De lesbiennes hebben toen het voortouw genomen in onze emancipatiestrijd, en in de zorg voor de homo’s die met bosjes wegvielen. Uit dankbaarheid daarvoor kwam de L vooraan lgb te staan, terwijl dat tot dan glb was geweest. Het was een van de weetjes die we zondag vernamen. Ik wist het niet. Jonathan DM wel.
Roze driehoek
Wat ik ook niet wist, was de wonderlijke verandering van roze in blauw en van blauw in roze. Roze was tot de 19de eeuw de kleur van mannen/jongens. Christus, de apostelen… zijn op oude schilderijen vaak afgebeeld in roze kledij. Vrouwen, Maria op kop, dan weer in blauw. Pas in de 20ste eeuw komt daarin een omslag. Vandaag is roze de kleur van meisjes en blauw die van jongens.
Maar hoe is roze geassocieerd geraakt met in eerste instanties homo’s? Dat heeft alles te maken met de nazivervolging van homo’s voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Homo’s kregen een roze driehoek opgeplakt. Lesbiennes werden meestal met rust gelaten. Net zoals ze in vroeger eeuwen veel minder op de brandstapel belandden dan homo’s. Bij lesbiennes kon geen sprake zijn van een tegennatuurlijke penetratie. ‘Blijkbaar hadden de rechters toen te weinig verbeeldingskracht’, zei de gids. En dus gingen ze heel vaak vrijuit.
En tot ongeveer de Tweede Wereldoorlog gingen kleine jongens vaak gekleed als meisjes en omgekeerd. Waarom? Kledij was duur en men droeg de kleren van het vorige kind, ook al was dat van een ander geslacht. De nazi’s, met hun nadruk op mannelijkheid en vrouwelijkheid, hebben daar verandering in gebracht.
Bij lesbiennes kon geen sprake zijn van een tegennatuurlijke penetratie. ‘Blijkbaar hadden de rechters toen te weinig verbeeldingskracht’, zei de gids.
Een 17de-eeuws schilderij van Cornelis de Vos toont de schilder en zijn vrouw met hun vier jonge kinderen. We mochten even raden hoeveel jongens en meisjes op het doek te zien waren. Twee jongens en twee meisjes, bleek. De meesten hadden het verkeerd, want op basis van de kledij ging het om drie meisjes en een jongen. Een van de jongens droeg meisjeskleren.
Een boeiende rondleiding, al zaten her en der wel fouten in de uitleg van de gids. De grootste kritiek is misschien wel dat bij een aantal kunstwerken het lgbtq+-thema er wat met de haren was bijgesleept. Niet zelden was kunst- en vliegwerk nodig om toch maar uit te komen bij een van de letters van lgbtq+. Een typisch geval van hineininterpretierung, dingen zien die er eigenlijk niet te zien zijn. En dingen door een 21ste-eeuwse bril herinterpreteren.
Carl (28/3/2023, tekst en foto).






Tekst: Carl (2/3/2023)

Het was lang geleden. Heel lang. Waarschijnlijk zo’n 15 jaar dat ik nog eens geschaatst had. Het was dus even wennen. En ik ben slechts één keer gevallen.
We zijn afgelopen zondag met 15 m/v van HLWM gaan schaatsen in Mechelen. In het Mechelen Ice Skating Center. Het was druk, veel te druk. Alle jeugdverenigingen hadden blijkbaar afgesproken om samen te gaan schaatsen. Het was laveren tussen het jonge geweld door.
Toen ik rondkeek naar de mogelijk 200 mensen realiseerde ik me dat ik – samen met een ander lid van HLWM – waarschijnlijk de oudste schaatser op de piste was. Het is ooit anders geweest. O tempora…
Wie was goed bezig, en had het blijkbaar beter onderhouden dan ik: Dirk G, Tom VS en Jonathan DM.
Nadien zijn we met zijn allen nog wat gaan drinken. In de mooie cafetaria. Ondertussen konden we een blik werpen op een ijshockeywedstrijd beneden.
Tekst: Carl (28/2/2023) en foto’s Arsalan en Carl.
Hieronder vinden jullie enkele sfeerbeelden.









